Marketing automation: klantbeleving van prima naar super

Mijn autodealer doet het prima. Jarenlang reed ik in ex-leaseauto’s, tweedehandsjes met ervaring en ‘auto’s van een omaatje’. Tot ik drie jaar geleden mijn allereerste nieuwe auto kocht.

met marketing automation meer sturen op succes

Natuurlijk deed ik vooraf online speurwerk en ging modellen vergelijken. Daarna stapte ik goed voorbereid en vol zelfvertrouwen de showroom in. Ik deelde mijn verhaal met de verkoper en uiteindelijk, na een stevige onderhandeling, heb ik de knoop doorgehakt. Twaalf weken later was ik de trotse eigenaar van een gloednieuwe auto! De auto rijdt geweldig en ik ben dik tevreden. Slechts één keer per jaar kom ik in de garage voor een onderhoudsbeurt. Strak volgens het onderhoudsprogramma dat de auto zelf aangeeft.

Tijdens de oriëntatie, de aankoop en de onderhoudsbeurten laat ik veel informatie achter bij fabrikant en dealer. Ze weten na drie jaar trouwe klandizie heel veel van mij. Harde demografische data, gebruiksgegevens en auto-historie. Maar ook zachte data. In het gesprek met verkoper heb ik mijn mobiliteitswensen uitvoerig en gedetailleerd besproken en natuurlijk af en toe ook privé dingen verteld.

Vandaag ontving ik de maandelijkse nieuwsbrief in mijn mailbox. Zoals elke maand keurig op dezelfde tijd, met een herkenbare opbouw en dezelfde soort informatie. Veel acties en aanbiedingen. Een prima nieuwsbrief maar ik mis elke keer iets... Ik merk dat ik de nieuwsbrief steeds vaker niet open. De informatie is te algemeen en niet relevant voor mij. Het gonst van kreten als: ‘Bekijk hier uw voordeel’, ‘Bonuskorting’, en ‘Bereken eenvoudig uw inruilvoordeel’. Alle informatie die ik de laatste drie jaar met mijn dealer en fabrikant heb gedeeld wordt helemaal niet gebruikt om mijn klantbeleving te optimaliseren en aanbiedingen op mij af te stemmen. De baliemedewerker, die ík inmiddels van naam ken, vraagt nog steeds naar mijn naam. De afgelopen twee winters heb ik steeds aangegeven dat de ski-box aanbieding me koud laat. “Ik ga nooit op wintersport.” Toch proberen ze het weer. Hun data is niet op orde. Hun data is niet actueel. De data wordt niet gedeeld tussen dealer en fabrikant en de data wordt niet verrijkt.

Natuurlijk vergt data-gedreven communiceren een grote tijdinvestering van marketing- en salesteam. Ze zullen meer dan ooit moeten samenwerken. Tip: met behulp van marketing automation zijn voldoende tools beschikbaar die hierbij ondersteunen. Daarmee kan een onderneming, dus ook mijn autofabrikant en dealer, de stap maken naar: super.

Met marketing automation wordt het super

Wij werken voor onze opdrachtgevers steeds vaker met marketing automation programmatuur. We koppelen bronnen van de opdrachtgever met externe bronnen en creëren zo rijke profielen van klanten en potentiële klanten. Op die manier zijn onze opdrachtgevers in staat relevante gesprekken te voeren met hun klanten. We hebben een perfect inzicht welke boodschap via welk kanaal op welk tijdstip het beste scoort.

Via de marketing automation tools vormt zich een database met heel veel data van (potentiële) klanten. We monitoren het klikgedrag als klanten op de site rondsnuffelen, we zien waar ze vandaan komen, we zien welke pagina’s ze op de site bekijken, we zien welke documentatie ze downloaden en wat ze precies doen voordat ze klant worden. We bouwen een database op van geïnteresseerden waarmee we marketingactiviteiten initiëren en bijsturen. Het systeem detecteert bijvoorbeeld dat een sitebezoeker de pagina met prijsinformatie regelmatig bezoekt. Dan kan de programmatuur zo worden ingesteld dat deze bezoeker een e-mail toegestuurd krijgt met een uitnodiging voor een vrijblijvend gesprek met een proefrit. Door marketing automation kun je ook potentiële klanten direct doorsturen naar je verkoopteam. Aan hun de taak om te zorgen dat ze klant worden én blijven.

Marketing automation transformeert anonieme leads in hot prospects en vervolgens in klanten en uiteindelijk in trouwe klanten. Dat noem ik nou: super!

Wilt u meer weten over marketing automation?

Graag eens van gedachte wisselen hoe marketing automation uw bedrijf versterkt? Maak vrijblijvend een afspraak en we vertellen je graag meer!